środa, 23 kwietnia 2014

budowa narty

Jeżeli przeczytaliście mój poprzedni wpis to wiecie już jakie są podstawowe rodzaje nart. teraz chcę
odpowiedzieć na pytanie ,,z czego zbudowana jest narta"
 W budowie narty można wyszczególnić kilka podstawowych elementów:


  1.  zewnętrzna powłoka z grafiką
  2.  górne wzmocnienie
  3.  rdzeń
  4.  krawędź
  5.  ścianki boczne
  6.  wzmocnienie dolne

Rdzeń
Typowe rodzaje konstrukcji
Przekładkowa
Zwana również sandwich. Konstrukcja składa się z poziomych warstw łączonych specjalną żywicą. Z boku
rdzeń jest chroniony przez tzw. ścianki boczne. Konstrukcja stosowana głównie w nartach wyczynowych.
Samonośna
Górna warstwa laminatu otaczająca rdzeń łączy się bezpośrednio z dolną, zamykając rdzeń wewnątrz.
Stosowana głównie w nartach uniwersalnych.
Torsion box
Specyficzna odmiana konstrukcji samonośnej, gdzie rdzeń jest najpierw otoczony specjalnym laminatem (np.
warstwą włókna szklanego), a dopiero po tym jest otoczony warstwami górną i dolną, zamykającymi
szczelnie całość konstrukcji.
Kąt podniesienia krawędzi wpływa na prędkość wchodzenia w skręt cięty - im mniejszy tym narta
zachowuje się bardziej agresywnie i trudniej jest na niej jechać na wprost oraz na inicjację pierwszej fazy
skrętu.Metalowe krawędzie po raz pierwszy pojawiły się w nartach w latach 30. XX wieku. Ich zadaniem
jest poprawienie własności jezdnych, szczególnie na twardym stoku, gdzie zapobiegają niekontrolowanemu
ześlizgowi. Mimo iż krawędź ma grubość zaledwie 2-3 mm bardzo ważną rolę odgrywają kąty pod jakim
jest ona zaostrzona. Wyróżniamy dwa kąty: kąt podniesienia krawędzi, który mierzymy pomiędzy
płaszczyzną ślizgu a dolną płaszczyzną krawędzi zwany kątem podniesienia lub podwieszenia krawędzi, oraz
kąt boczny, który jest kątem pomiędzy płaszczyzną ślizgu a boczną płaszczyzną krawędzi.
Ślizg
Dolna warstwa narty, mająca bezpośredni kontakt ze śniegiem. Współczesne ślizgi są przeważnie
wykonywane z polietylenu (czasem z dodatkiem grafitu, który poprawia właściwości), który po nasączeniu smarem narciarskim ma doskonałe właściwości ślizgowe. W celu polepszenia prędkości, jaką mogą
osiągnąć narty, na ślizgu nacina się wzdłużne lub poprzeczne rowki o niewielkiej głębokości - tzw.
strukturę. Struktura ma za zadanie zwiększyć poślizg narty poprzez wodę jako medium smarownicze
(woda powstaje w wyniku tarcia jak wiemy przy tym procesie wytwarza się ciepło), ale gdy jest go za dużo
to wtedy woda działa jak klej, a struktura zapobiega takiemu niepożądanemu działaniu wody.
Wyróżniamy kilka rodzajów struktur narciarskich:
1. Struktura Krzyżowa (cross structure). W tym wypadku nacięcia są krótkie (od ok. 1,5cm do nawet 0,4
cm) i ułożone w dość specyficzny wzór.
1. Struktura Krzyżowa symetryczna (jodełka - broken V structure). podobnie jak w strukturze
krzyżowej nacięcia są krótkie ale tym razem ułożone we wzór trochę przypominający drzewo iglaste.
1. Struktura Ukośna (screw structure). Podobnie jak w strukturze krzyżowej nacięcia są krótkie ale tym
razem ułożone albo w lewo albo w prawo.
Wzmocnienie
W celu poprawienia własności narty, jak i zwiększenia jej wytrzymałości stosuje się dodatkowe warstwy
wzmacniające. W przypadku nart wyczynowych są to zwykle dwie warstwy blachy
tytanalowej
 umieszczone nad i pod rdzeniem. W przypadku nart amatorskich stosuje się pojedynczą
warstwę pod rdzeniem i/lub włókna szklane bądź węglowe. Niekiedy stosuje się również jako element
tłumiący drgania różnego rodzaju warstwy gumy, żelu bądź innego materiału pochłaniającego drgania.
Ma to jednak zastosowanie jedynie w modelach amatorskich, ponieważ wydłuża czas reakcji narty na
impuls narciarza
Krawędzie
Metalowe krawędzie po raz pierwszy pojawiły się w nartach w latach 30. XX wieku. Ich zadaniem jest poprawienie własności jezdnych, szczególnie na twardym stoku, gdzie zapobiegają niekontrolowanemu ześlizgowi. Mimo iż krawędź ma grubość zaledwie 2-3 mm bardzo ważną rolę odgrywają kąty pod jakim jest ona zaostrzona. Wyróżniamy dwa kąty: kąt podniesienia krawędzi, który mierzymy pomiędzy płaszczyzną ślizgu a dolną płaszczyzną krawędzi zwany kątem podniesienia lub podwieszenia krawędzi, oraz
kąt boczny, który jest kątem pomiędzy płaszczyzną ślizgu a boczną płaszczyzną krawędzi.
Kąt podniesienia krawędzi wpływa na prędkość wchodzenia w skręt cięty - im mniejszy tym narta
zachowuje się bardziej agresywnie i trudniej jest na niej jechać na wprost oraz na inicjację pierwszej fazy
skrętu. Kąt boczny krawędzi wpływa na trzymanie krawędzi narty w skręcie - im mniejszy tym narta daje lepsze oparcie (trzymanie), ale krawędź tępi się znacznie szybciej.
.http://pl.wikipedia.org/wiki/Narty_zjazdowe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz